Var bör man ha sina pengar?

Frågan är för mig återkommande, och den innehåller naturligtvis flera dimensioner, som t.ex. valet mellan ränteplaceringar och aktier, fördelningen av slantarna mellan geografiska regioner, mellan branscher och mellan företag inom samma bransch.

Den handlar också om frågan om det är bättre att slänga slantarna i aktiefonder eller i direktägda aktier, men det är en fråga jag tänker återkomma till någon annan gång, för svaret på den verkar inte vara helt självklart. I alla fall inte när man läser blaskor som Privata Affärer eller tar del av de synpunkter som levereras från organisationer som Aktiespararna och liknande.

Själv har jag merparten av det korta sparandet i aktiefonder, jag har inga räntefonder och det långa sparandet ligger i en traditionellt förvaltad livförsäkring (kapitalförsäkring). Tillgångsportföljen i den sistnämnda utgörs av en blandning, vars exakta fördelning jag inte har koll på.

Just nu blev jag dock nyfiken på hur mina fondslantar fördelar sig mellan geografiska regioner. Morningstars genomlysningstjänst användes raskt för att ta reda på det.

Så här ser det ut:
  • Afrika/Mellanöstern = 0,4 %
  • Asien exkl Japan = 13,6 %
  • Australien och Nya Zeeland = 2,1 %
  • Japan = 9,5 %
  • Latinamerika = 0,2 %
  • Nordamerika = 38,8 %
  • Sverige = 15,2 %
  • Västeuropa exkl Sverige = 19,8 %
  • Östeuropa = 0,4 %
Jag har alldeles för mycket i Sverige, med tanke på landets andel av världsekonomin och med tanke på vad som förväntas när det gäller tillväxttakt och sånt på litet sikt. I övrigt ser fördelningen någorlunda ut, utifrån hur jag har tänkt mig det hela. - Till frågan om hur jag resonerar kommer jag att återvända någon annan gång.

Via nämnda genomlysningstjänst kommer man också åt information om fördelning över branscher och tillgångsslag och så, men det hoppar jag över nu.

Istället bjuder jag på en lista över företag (aktier) som ingår i de tio fonder jag har. Inte alla, men de tio största, tillsammans med informationen om hur stor del av mina fondslantar just dessa företag står för.
  • Apple Inc = 1,3 %
  • Alphabet Inc A = 1,3 %
  • Microsoft Corp = 1,1 %
  • Johnson & Johnson = 1,1 %
  • Facebook Inc A = 1 %
  • Franco-Nevada Corp = 0,9 %
  • Hennes & Mauritz = 0,9 %
  • Fastighets AB Balder B = 0,9 %
  • Nordea Bank = 0,8 %
  • Rangold Resources Ltd ADR = 0,8 %
Det här tycker jag alltså är litet intressant. Jag har tio fonder. De är valda för att få geografisk spridning och spridning över branscher. Tillsammans innehåller de många företags aktier. Men dessa tio företag - fem amerikanska, tre svenska, ett kanadensiskt och ett från Storbritannien - står för 10,1 % av mina samlade fondslantar.

Sånt där är inte alltid helt genomskinligt när man väljer fonder och jag blev en litet aning förvånad när jag första gången skådade det. Att det blir så där beror bland annat på överlapp mellan fonder, t.ex. återfinns Apple som innehav i både min teknologifond och min USA-fond.

Hur som helst ger information av det här slaget anledning till massor av funderingar, dels när det gäller hur jag gör, dels när det gäller de råd man får i bland annat svenska blaskor kring frågan om vad som är lämpligt att satsa på.

Men dessa får dock anstå ett tag.
Nu är det dags att gå hem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer