Förväntningar och kalkyler

Kan ju vara en aning besvärligt att förhålla sig till emellanåt, men ändå värt att fundera över när det gäller det sparande man ägnar sig åt. För på något sätt kan det vara bra att göra tydlig en slags måttstock att jämföra sig mot. Så att man kan avgöra om sparandet går som man har tänkt sig eller inte.

För egen del räknar jag med att mitt korta sparande i snitt ska öka i värde med 0,7 % per månad, vilket då innebär en kalkylränta på årsbasis om ca 8,7 %. Det är ganska mycket, kan man tycka, men motsvarar grovt någon slags historiskt genomsnitt av hur börskurserna rört sig förr.

Till det ska föras då de 5000 per månad som jag i snitt över året har för avsikt att stoppa in i det där sparandet. Så per månad blir alltså ekvationen:

Värde (kr) vid månadens slut = 1,007 * värde (kr) vid månadens början + 5000 kr

Startvärdet vid årets början kan vi sätta till 150 000.

Räknar man litet då blir resultatet att jag väntar mig att värdet av mitt sparande ska ha ökat med (drygt) 75000 kr under året, där 60000 kr består av egna månadsvisa insättningar och (drygt) 15000 kr består av avkastning.

De där 15000 är litet intressanta, eftersom det är de pengarna som utgör min passiva inkomst (före skatt då, något som ser litet olika ut för fondkontofonderna och ISK-fonderna).

Det där innebär att jag kalkylerar med en passiv inkomst om ca 5 % av min disponibla inkomst och mer ekonomiskt oberoende än så kommer jag inte att vara under det här året. Det är mycket långt till det läge där jag skulle kunna leva på mina passiva inkomster. (Och det gäller även om jag skulle lägga till avkastningen på mitt långa sparande, som i år verkar landa nånstans runt 6000 kr, vilket då skulle ge ytterligare ett tillskott om knappt 2 % av den disponibla inkomsten.)

Ett annat sätt att värdera den passiva inkomst jag räknar med under året är att ställa den i relation till min nettolön per månad och räknar man så ger den ett tillskott som motsvarar drygt en halv extra månadslön.

Rik är jag inte. Rik kommer jag inte att bli. Men om jag klarar det där växer den kalkylerade passiva inkomsten stadigt. I själva verket kommer den för årets sista månad att vara 45 % högre än den var för årets första månad och då stå för 6 % av min disponibla inkomst.

Men, som sagt, det där handlar om kalkyler och prognoser. Optimistiska sådana. Men ändå någorlunda realistiska.

Och en tydlig måttstock att jämföra de faktiska resultaten mot.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer