Genomsnittlig effektiv årsavkastning

Min Egen Fond består av de tillgångar jag har stoppat in på Avanza. Och Avanza utvecklar av och till den information man får om avkastningen på de olika konton man där har.

Här på slutet har det dykt upp en tabell med Sharpekvot 12 mån, standardavvikelse 12 mån, genomsnittlig årsavkastning och genomsnittlig effektiv årsavkastning. Då jag haft mina pengar på Avanza i mindre än ett år är det inte alla värden som är ifyllda, men den genomsnittliga effektiva årsavkastningen är det. Beräkningen görs genom att först räkna om den totala avkastningen till dagstakt som sedan räknas om till årstakt.

Och då ser det ut så här för mig i år sedan den 11 april, då mitt sparande fördes över från annan bank.

Totalt: + 25,3 %
Fondkonto: + 21,2 %
Aktier (ISK): + 36,2 %
Aktiva fonder (ISK): + 27,5 %
Indexfonder (ISK): + 29,3 %

Beräkningen sker alltså per konto. Utöver det där har jag också fått litet ränta på det sparkonto jag har där.

Det har, så långt, alltså varit ett lyckat år.

Nu kan man nog inte vänta sig att uthålligt ligga kvar på sådana avkastningssiffror. Skulle man lyckas med det över en längre period borde man nog byta bransch. Men man må vara glad för årets utveckling i alla fall, som totalt sett ligger på 22,5 %, om man även räknar in perioden innan jag flyttade pengarna från storbanken till Avanza.

Sedan är det dock dags att börja tänka på nästa år och vad man kan vänta sig av det. Det är inte troligt att årets avkastningssiffror kommer att upprepa sig. Litet läsande på nätet avslöjar också att många väntar sig hoppigheter och lägre avkastning, inte minst på grund av valutaeffekter.

Det där gör att det är dags att diversifiera sig och söka alternativ till aktier och aktiefonder. Men räntefonder och sparkonton ter sig inte särskilt attraktiva i jämförelse.

Men så hittar man Lendify, där man kan investera i lån till privatpersoner. Och få räntor för det som för mig ter sig attraktiva. Efter litet läsande (webbsidan, årsredovisningar, tidningsartiklar, omdömen på lånesajter, etc.) bestämde jag mig för att under 2017 avleda en ström sparpengar dit.

Första insättningen om 5 000 kr är på väg in och jag räknar med att pengarna kommer att fördelas på lån där under kommande veckor. Den målränta jag där har valt innebär att man investerar i lån med löptider upp till 5 år, så man låser pengarna ett tag. Men målräntan om 5,8 % ter sig i dagsläget attraktiv. Och det går att få högre ränta än så om man väljer att ta större risker, vilket jag kommer att göra. Konceptet innehåller rätt attraktiva möjligheter. Så månadsvis kommer jag framöver att skyffla in 1000 kr i månaden dit. Och jag torde på bloggen återkomma med beskrivningar av hur det går.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt